Buah Manjakani

Posted by Mommy Kuyah / Category:


Buah Manjakani


Setiap Malam adalah Malam Pertama

Hii olls !, i nak kongsi Petua & Tips kat u olls semua..berkaitan dengan Buah Manjakani yang u olls tengok kat atas..
Jangan tau asyik nak menoek & beromen je ye...tapi x jaga lubang Vagina kita..lubang Vagina pon kena la jaga jugak...ni tak,asal boleh je.susah kan jadi ladies..tapi x susah kalau kita tau caranya..

Lagi bagus bagi ladies yang dah kahwin & ada anak...tapi kalau untuk remaja pon bole..yang selalu having sex tu lagi bagus..

Buah Manjakani ni baik untuk Vagina kita...merapatkan lagi apa yang perlu dirapatkan..
Tapi ingat,bukan beli air Manjakani yang dah siap dalam tin kat supermarket..ni buat sendiri je kat umah..dan kita tau apa ramuan dalam air Manjakani yang kita buat tu..


So , i nak bagi Resipi macam mana nak buat air Manjakani A.K.A air Ketat .. hehe..

Senang sangat...hanya menggunakan satu jari sahaje !!


Mula-mula..Jeng Jeng...

Beli manjakani di kedai Mamak, (mamak! kasi manjakani satu pek )

Beli Kurma ( Ya Habib..ana nak Buah Kurma satu kotak..)

3 biji buah kurma

periuk sederhana

kain untuk tutp periuk

Lesung batu

CARA-CARA

Balik rumah,amek 10 biji buah Manjakani tu basuh dulu..

Amek 3 biji Buah Kurma

Masuk kan Air kedalam periuk ( jangan la penuh sangat )

Campak kan Buah Manjakani dan Buah Kurma tu sekali.

Tutup periuk dengan kain lap tadi,lepas tu baru tutup dengan tudung periuk.kat atas tudung periuk tu letakkan lesung batu.

Api biar perlahan..biarkan dalam masa setengah jam..

Lepas setengah jam,tutup api dan buka tudung periuk..

Haaa..kan dah siap....bau wangi tak ? sedap kan bau air Manjakani tu..

CARA-CARA MINUM

Ada dua cara minum..

sama ada nak sejuk atau panas..Gunakan gelas yang besar.Minum siang & malam.

ingat ye..jangan ditapis keledak Manjakani yang ada tu..biarkan je..baru cepat berkesan..

kalau nak sejuk,masuk kan la dalam peti ais..satu gelas besar ye.

kalau nak panas,tinggal panaskan je air rebusan tadi..hehe..


Khasiat Buah Manjakani

1. Awet Muda – Antioksida melambatkan proses penuaan sel. ( tak payah pakai Botox )

2. Pencegahan Kencing Manis – Asid galik mengatasi kencing manis dan lelah.

3. Pencegahan barah payudara dan rahim – Antioksida manjakani mampu mencegah barah buah dada dan barah rahim. ( ni yang paling bahaya sekali )

4. Pencegahan bau yang tidak diingini – Manjakani dikatakan bersifat astringen, berupaya membasmi bakteria dan kuman yang mencetuskan bau kurang enak pada faraj. (jangan harapkan minum air ni je,kalau tak cuci bersih pun tak guna jugak )

5. Memulih otot dalaman faraj – Tannin pada manjakani khabarnya mampu menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan sekali gus merapatkan bahagian yang longgar atau kendur. ( Ketat woo )

6. Mengawal lendir dan lelehan faraj – Astringen berupaya menyerap lendir dan lelehan faraj.

7. Mengecutkan tisu-tisu – Astringen dikatakan berupaya mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.

8. Menegangkan dan mencantikkan kulit – Astringen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.

Ok dah abis dah...jumpe lagi ye !!

Selamat Mencuba !!








16 comments:

Mommy Stephanie Liah And Daddy Remy Rizal said on February 3, 2010 at 10:26 PM  

yup resipi ni la mak mentua i buat spnjg pantang 44hari.even until now bila dia blk jenguk ryan.PANAS bawah gitu kan..ahaks

Mommy Kuyah said on February 3, 2010 at 11:09 PM  

hahahhaha...tau pon..sape penah try tau la kan apa rasanye...hurm..nyum nyum..

nasazfrog... said on February 4, 2010 at 12:35 AM  

uhhh thanks sis kongsi tips,, bagus gak nih,, harus cuba ni.. :)

Mommy Kuyah said on February 4, 2010 at 1:24 AM  

cuba jgn x cuba...nak lagi bagus..ada lagi tau..tapi lucah sikit la...hehe..

mamacfa said on February 22, 2010 at 12:21 AM  

hurmpp saye pun da rase ayor ni.. mule my mom rebus manjakani je tnpe kurma. uwekkk mnum telas x dan nk rase nikmatnye.. hih then suh my mom buh pe ke yg sodap ckit.. hih die buh kurma.. rase la mnis tu.. not bad. hihih

Byzura Razali said on February 22, 2010 at 1:17 AM  

dear,penah cuba without kurma.takleh telan....ai nak try bubuh kurma plak

Anonymous said on November 2, 2010 at 3:52 AM  

i tgal kat pj.. mane ye nak beli buah ni? kedai mamak cam mana ni?

-liza

Mommy Kuyah said on November 9, 2010 at 9:30 AM  

mamacfa : so dah tau kan khasiat nye..hehe..
byzura : after bersalin for 2nd baby ni buat tau...
liza : kt kedai mamak..u masuk kedai mamak tanya die ade manjakani ada ka /

Anonymous said on July 6, 2011 at 2:07 AM  

klu mcm skrg ni dlm pantang,buat minum hari2 ker?sekali rebus tu utk sekali minum ke mcm mana?lps pantang pulak boleh buat minum hari2 jugak ker?

Anonymous said on July 6, 2011 at 2:09 AM  

klu mcm skrg ni dlm pantang,buat minum hari2 ker?sekali rebus tu utk sekali minum ke mcm mana?lps pantang pulak boleh buat minum hari2 jugak ker?
-nopi

Anonymous said on August 22, 2011 at 8:32 PM  

kalo yg dah kawin tp bel0m ade anak boley minom ke air ni? sebab ade yg ckp kalo lom ade anak jgn minom dulu,nnt mandul... cmne tu ea kak? huu~~~

Ida said on October 16, 2012 at 9:18 PM  

sis nak tanya klu da rebus campur kurma cuma untk mnm je kn?klu nk wat cebok xyah ltk kurma la kn?

nana said on March 1, 2013 at 2:57 AM  

mommy kuyah bagi anak dara yg dah pernah buat hubungan seks boleh ke minum air rebusan manjakani sbb ada yg kata boleh buat mandul sebab air ni nty kecutkn rahim.boleh tlg pastikan?

Anonymous said on October 9, 2013 at 8:27 AM  

Satu hari berape kali minum ni...prnah buat rebus tanpa kurma..memang pahit..tapi telan je..ni nak cuba taruk kurma pulak..ade rasa pahit lahi tak kalau tarok kurma.t.ksh kasi tips egh!!

Anonymous said on January 14, 2014 at 5:53 PM  

tq so much ye.. tips n petua yv diberi sgt bguna. sy dh lama cr akhirnya dpt jgk..

Anonymous said on October 17, 2014 at 12:29 AM  

Mak saye Bagi rebus manjakani lepas tu ditumbuk Hali's lepas tu bulat2kan kecik2 .siap jd pil manjakani ...mudah tak rase papa pon...